LAITAKAUPUNGIN VALOT
7.2.2006
Kävimme tuoreeltaan katsomassa Aki Kaurismäen Laitakaupungin valot. Se on elokuvalliselta ilmaisultaan ehkä ehjintä ja toimivinta, mitä Kaurismäki on luonut.
Mutta samalla se on myös surullisinta, kahdessa sisäkkäisessä mielessä.
Päähenkilö on yövartija Koistinen, joka suojelee Helsingin Ruoholahden lasitalojen symboloimaa nyky-yhteiskuntaa. Uutta Akilandiassa on se, että Koistinen on maailmassaan nyt totaalisesti yksin, kuten Leena Virtanen Hesarin Nyt-liitteen (5/06) arviossa pelkistää:
”Hän on 2000-luvun duunari, jota tarvitaan suojelemaan parempiosaisten omaisuutta. Kun edellisen elokuvan päähenkilö oli mies vailla menneisyyttä, Koistinen on mies vailla ominaisuuksia. Kaikki hänessä on vain reaktiota ympäröivään maailmaan ja yhteiskuntaan. Hän on kiusattu, ihan kirjaimellisesti nurkkaan ajettu. Surkimus, nysverö, kuten elokuvan naispäähenkilö Mirja häntä selän takana nimittää. Yksinäinen mies ei saa apua keneltäkään. Kaurismäki-maailman ydin on tähän asti ollut työläisten keskinäinen solidaarisuus, mutta nyt siitä ei näy enää jälkeäkään. Koistinen ei enää itsekään osaa etsiä hyvää eikä myöskään auttaa.”
Tämä on surullista, kuten aina. Aina on ollut ja aina tulee olemaan Koistisia, jotka ovat yksin maailmassa ja jotka ajelehtivat ajan virrassa ovelien ja häikäilemättömien tyyppien hyväuskoisina apureina. Mutta surullisinta elokuvassa on se, että se esittää tällaisen elämänkohtalon ja –asenteen lähes arvokkaana, lähes ihannoituna. Koistista esittävä Janne Hyytiäinen arvioi roolihahmoaan haastattelussa näin (TV-maailma 5/06):
”Kumppanin tarpeen ja valtavan lojaaliutensa takia Koistinen joutuu hyväksikäytön uhriksi ja syntipukiksi. Koistinen ei ole hölmö, mutta kestää passiivisesti mitä tahansa.
– Miksei tuommoista sietäisi?, Hyytiäinen heittää ja vertaa hahmon vaikeuksia nälänhätään ja Irakin sotaan.
– On olemassa ihmisiä, jotka sietävät vastoinkäymisiä ja potkuja päähän. Eikös se Jumalakin kovasti kyseenalaistanut Jobia ja hänen tapojaan? Otettiin lähestulkoon kaikki pois ja katsottiin, vieläkö jätkä potkii. Hyvin jytäsi, vaikkei kasvanut kaura pellolla.”
Voi olla. Yksilöpsykologisesti Koistinen on ihan uskottava tyyppi – mutta miksi sellainen juuri nyt? Olennaista ei ole se, mitä Kaurismäki on leffaa tehdessään ajatellut, tilittääkö hän siinä oman henkilöhistoriansa nykytilannetta, tuottaako omaa päivitystään Dostojevskin Idiootista vai esittääkö visiotaan nyky-yhteiskunnan tilasta ja tulevaisuudesta. Olennaista on se, miten se tässä ja nyt katsojien taholta luetaan. Pelkään pahoin, että ns. suuri yleisö ei tästä elokuvasta tule innostumaan, mutta sitä ihastuneemman vastaanoton se tulee saamaan sekä ylemmissä kulttuuripiireissä että siellä, missä kannetaan huolta työntekijöiden sopeutumisesta kvartaalitalouden vaatimuksiin.
Juuri Koistisen edustamaa tyyppiä ja sen kulttuurista paijausta näissä piireissä taidetaan nyt kaivata – nyky-Suomihan tarvitsee paineenkestävää työvoimaa, rasvanahkaisia taviksia, jotka kykenevät tyynen rauhallisesti sietämään jatkuvia moraalisia kolhuja, sopeutumaan yhä uudelleen ja olemaan välittämättä turhista.
TV-maailman haastattelun lopulla Janne Hyytiäinen havahtuu itsekin epäilemään roolihahmoaan:”Hyytiäinen alkaa miettiä, voisiko Koistisen onni kääntyä päälaelleen.
– Pitäisi tehdä osa kaksi: Koistinen näyttää. Koistinen voittaa lotossa melkein seitsemän oikein! Olen jo ehdottanut Akille.”
Veikkaan, että tätä ”Koistisen paluuta” ei tulla koskaan näkemään. Laitakaupungin valojen valossa Aki Kaurismäki on jo luopunut toivosta ja luovuttanut.
Tai sitten ei. Kaikki riippuu siitä, millaista moraalista yötä Kaurismäki mieltää kuvaavansa, vasta alkanutta vai jo päättymässä olevaa. Luonnossa kylmintä on juuri ennen auringon nousua.
7.2.2006
Kävimme tuoreeltaan katsomassa Aki Kaurismäen Laitakaupungin valot. Se on elokuvalliselta ilmaisultaan ehkä ehjintä ja toimivinta, mitä Kaurismäki on luonut.
Mutta samalla se on myös surullisinta, kahdessa sisäkkäisessä mielessä.
Päähenkilö on yövartija Koistinen, joka suojelee Helsingin Ruoholahden lasitalojen symboloimaa nyky-yhteiskuntaa. Uutta Akilandiassa on se, että Koistinen on maailmassaan nyt totaalisesti yksin, kuten Leena Virtanen Hesarin Nyt-liitteen (5/06) arviossa pelkistää:
”Hän on 2000-luvun duunari, jota tarvitaan suojelemaan parempiosaisten omaisuutta. Kun edellisen elokuvan päähenkilö oli mies vailla menneisyyttä, Koistinen on mies vailla ominaisuuksia. Kaikki hänessä on vain reaktiota ympäröivään maailmaan ja yhteiskuntaan. Hän on kiusattu, ihan kirjaimellisesti nurkkaan ajettu. Surkimus, nysverö, kuten elokuvan naispäähenkilö Mirja häntä selän takana nimittää. Yksinäinen mies ei saa apua keneltäkään. Kaurismäki-maailman ydin on tähän asti ollut työläisten keskinäinen solidaarisuus, mutta nyt siitä ei näy enää jälkeäkään. Koistinen ei enää itsekään osaa etsiä hyvää eikä myöskään auttaa.”
Tämä on surullista, kuten aina. Aina on ollut ja aina tulee olemaan Koistisia, jotka ovat yksin maailmassa ja jotka ajelehtivat ajan virrassa ovelien ja häikäilemättömien tyyppien hyväuskoisina apureina. Mutta surullisinta elokuvassa on se, että se esittää tällaisen elämänkohtalon ja –asenteen lähes arvokkaana, lähes ihannoituna. Koistista esittävä Janne Hyytiäinen arvioi roolihahmoaan haastattelussa näin (TV-maailma 5/06):
”Kumppanin tarpeen ja valtavan lojaaliutensa takia Koistinen joutuu hyväksikäytön uhriksi ja syntipukiksi. Koistinen ei ole hölmö, mutta kestää passiivisesti mitä tahansa.
– Miksei tuommoista sietäisi?, Hyytiäinen heittää ja vertaa hahmon vaikeuksia nälänhätään ja Irakin sotaan.
– On olemassa ihmisiä, jotka sietävät vastoinkäymisiä ja potkuja päähän. Eikös se Jumalakin kovasti kyseenalaistanut Jobia ja hänen tapojaan? Otettiin lähestulkoon kaikki pois ja katsottiin, vieläkö jätkä potkii. Hyvin jytäsi, vaikkei kasvanut kaura pellolla.”
Voi olla. Yksilöpsykologisesti Koistinen on ihan uskottava tyyppi – mutta miksi sellainen juuri nyt? Olennaista ei ole se, mitä Kaurismäki on leffaa tehdessään ajatellut, tilittääkö hän siinä oman henkilöhistoriansa nykytilannetta, tuottaako omaa päivitystään Dostojevskin Idiootista vai esittääkö visiotaan nyky-yhteiskunnan tilasta ja tulevaisuudesta. Olennaista on se, miten se tässä ja nyt katsojien taholta luetaan. Pelkään pahoin, että ns. suuri yleisö ei tästä elokuvasta tule innostumaan, mutta sitä ihastuneemman vastaanoton se tulee saamaan sekä ylemmissä kulttuuripiireissä että siellä, missä kannetaan huolta työntekijöiden sopeutumisesta kvartaalitalouden vaatimuksiin.
Juuri Koistisen edustamaa tyyppiä ja sen kulttuurista paijausta näissä piireissä taidetaan nyt kaivata – nyky-Suomihan tarvitsee paineenkestävää työvoimaa, rasvanahkaisia taviksia, jotka kykenevät tyynen rauhallisesti sietämään jatkuvia moraalisia kolhuja, sopeutumaan yhä uudelleen ja olemaan välittämättä turhista.
TV-maailman haastattelun lopulla Janne Hyytiäinen havahtuu itsekin epäilemään roolihahmoaan:”Hyytiäinen alkaa miettiä, voisiko Koistisen onni kääntyä päälaelleen.
– Pitäisi tehdä osa kaksi: Koistinen näyttää. Koistinen voittaa lotossa melkein seitsemän oikein! Olen jo ehdottanut Akille.”
Veikkaan, että tätä ”Koistisen paluuta” ei tulla koskaan näkemään. Laitakaupungin valojen valossa Aki Kaurismäki on jo luopunut toivosta ja luovuttanut.
Tai sitten ei. Kaikki riippuu siitä, millaista moraalista yötä Kaurismäki mieltää kuvaavansa, vasta alkanutta vai jo päättymässä olevaa. Luonnossa kylmintä on juuri ennen auringon nousua.
7 Comments:
Ei Koistinen tulevaisuudenuskoa vala, mutta muista mitä Kaurismäki itse sanoo (http://www.sandrewmetronome.fi/templates/Page_movies.asp?id=5645):
"Laitakaupungin valot päättää elokuvien Kauas pilvet karkaavat ja Mies vailla menneisyyttä aloittaman trilogian. Siinä missä ensimmäinen kertoi työttömyydestä ja toinen asunnottomuudesta Laitakaupungin valojen teemana on yksinäisyys.
Päähenkilö, Koistinen nimeltään, etsii Chaplinin pikku kulkurin lailla kovasta maailmasta pientä säröä, josta ryömiä sisään, mutta niin kanssaihmiset kuin yhteiskunnan kasvoton koneistokin katsovat asiakseen murskata hänen vaatimattomat haaveensa kerta toisensa jälkeen.
Rikolliset ainekset käyttävät hänen rakkaudenkaipuutaan ja asemaansa liikekeskuksen yövartijana hyväkseen tekemässään ryöstössä ja jättävät Koistisen vastaamaan seurauksista. Tässä auttaa elokuvahistorian tunteettomin nainen sitten Joseph L. Mankiewiczin elokuvan All about Eve (1950). Niinpä Koistiselta viedään sekä työ, vapaus että haaveet.
Päähenkilön onneksi elokuvan tekijä on tunnetusti hellämielinen vanhus, joten voimme olettaa jonkinlaisen toivonkipinän valaisevan loppukohtausta."
Klaus Mäkelä
Oivallinen sitaatti, sillä se minusta alleviivaa johtopäätöstäni.
Nimittäin: kyse on nimenomaan trilogian päätösjaksosta, jonka ote ja henki poikkeavat jyrkästi kahdesta edellisestä. Kyllä niissäkin "yhteiskunnan kasvoton koneisto" pyrkii murskaamaan pienten ihmisten "työn, vapauden ja haaveet", mutta pienet ihmiset haraavat vastaan ja pysyvät tavalla tai toisella pinnalla.
Nyt viimeisessä osassa päähenkilöltä todella viedään työ, vapaus ja haaveet, eikä niitä takaisin anneta. Ja ennen kaikkea: annetaan ymmärtää, että näin kuuluukin olla, tämä on maailman laki, rahvas tyytyköön siihen mitä on - ja että se pyristely, jota kahdessa edellisessä osassa vielä harjoitettiin, on turhaa harhaa ja illuusiota.
Tämmöistä evankeliumia en oikein usko ihmisten ryntäävän katsomaan.
Matti Virtanen
Kommenteistasi ei käy ilmi, että Koistinen on hykerryttävän hauska elokuva. Kaurismäki on vaimentanut aikaisemmissa elokuvissa törröttäneitä sitcom-repliikkejä. Minulta oli silti monessa kohtauksesta maha revetä. En oikein osaa sanoa, mihin lajityyppiin Laitakaupungin valot pitäisi luokitella. Ei kai melodramaattinen satiiri oikein ole oma genrensä; hervotonta vaikkakin samalla katkeraa pilaa elokuva kumminkin on.
Klaus Mäkelä
Kävin minäkin eilen katsomassa Kaurismäen uusimman. Minusta leffa ei ole niin toivoton ja synkkä kuin esität. Toivo tai ainakin lohtu tulee parissa viimeisessä kuvassa, kun Koistinen viimeinkin ottaa vastaan nakkikioskin myyjän häntä kohtaan tunteman rakkauden/kiintymyksen. Katsojan on sen pohjalta helppo ajatella, että yhteisvoimin, "käsi kädessä" nämä kaksi syrjittyä tulevat jatkossa pärjäämään elämässä paremmin.
Jossain muistan Kaurismäen sanoneen, että ei ihminen siihen kuole, että hänet hakataan, vaan siihen, että hänet jätetään yksin. Kääntäen ajatus merkitsee sitä, että ihmisellä on mahdollisuus, jos hänellä on edes yksi läheinen ihminen. Kaurismäen sanoma on tässä sama kuin Liisa Tavin laulussa 80-luvun alussa: "pian tulevat hyytävät yöt/ ei ole hyvä olla yksin/ on nukuttava sylityksin".
Tietysti Kaurismäen ratkaisu on romanttinen ja privatistinen. Privatistisempi kuin esimerkiksi kahdessa edellisessä elokuvassa: Kauas pilvet karkaavat -leffassa yksilöt selvisivät työyhteisön tuella, Mies vailla menneisyyttä -leffassa asunnottomien yhteisön avulla. Suuntaus kohti yhä privatistisempia ratkaisuja lienee aika tyypillinen ja yleinen ajallemme ja Kaurismäen ikäiselle miehelle? Mikään yhteiskunnallisten "rintamien" ja muutosten esiintuojahan Kaurismäki ei koskaan ole ollut.
Kaiken kaikkiaan Laitakaupungin valot ei mielestäni kuulu Kaurismäen parhaisiin elokuviin.
Matti Piispa
Leffan loppukuva on todella äärimmäisen kaunis, mutta se ei anna toivoa, vaan nimenomaan lohtua - mikä ei ole sama asia, vaikka ne rinnastat. Tarkoitan nimenomaan päähenkilöä, Koistista. Jos vertaa Kaurismäen aiempiin (tai Chaplinin pikku kulkuriin), niissä systeemi kyllä monin tavoin murjoo, mutta päähenkilö silti pärjää, on systeemiä ovelampi ja taitavampi, sen yläpuolella - kaltaistensa tuella tai avulla. En minä mitään rintamien rakentamista kaipaa, vaan sellaisia tarinoita, jotka jollain tavalla voimaannuttavat katsojiaan. Nyt Koistinen mätkitään kerta toisensa jälkeen maan rakoon, eikä miehelle itselleen, Koistisen omalle toimintakyvylle, anneta mitään mahdollisuutta. Lopuksi on tarjolla vain laupiaan samarialaisen, nakkikioskin myyjän, tarjoama lohtu, joka minusta lupaa vain Koistisen haavojen parantamista ja olkapäätä, jota vasten Koistinen voi nojata. Toivoa tulevasta pärjäämisestä loppu ei minusta tarjoa. Juuri tästä perussyystä pelkään, ettei tämä leffa paljon yleisöä kerää. Tämän päivän Ilta-Sanomat kertoo, että se sai toisena viikonloppunaan 40 % vähemmän katsojia kuin edellisenä. "Se ei enteile hyvää leffan menestykselle kotimaassa", I-S toteaa. Harmittaa Kaurismäen puolesta, mutta vika on oma.
Matti Virtanen
Olemme varsin pitkälle samaa mieltä; kyse on pienistä tulkintaeroista. Minusta voidaan ajatella, että Koistisen toimintakyky systeemin suhteen kasvaa "kimpassa" nakkikioskin myyjän kanssa. Toisin sanoen tämä leffan lopussa orastava suhde voi merkitä myös toiminnallisempia asioita kuin "haavojen parantamista ja olkapäätä". Mutta seuraavassa myös hieman toisenlainen näkökulma, joka kuitenkin lopulta päätyy samaan johtopäätökseen kuin edellinen
kommenttini.
Koistisen nynnyys voidaan tulkita myös kritiikiksi suomalaisten yleistä nynnyyttä kohtaan: työelämä on koventunut, EU:sta tulee älyttömiä määräyksiä, mutta suomalaiset alistuvat kaikkeen. Koistinen edustaa siis tässä suhteessa suomalaisia yleensä. Kaurismäki - ja useimmat suomalaiset - eivät tunnu näkevän tähän tilanteeseen muuta ratkaisua kuin oman pienen, privaatin nurkkauksen luomisen. Siis ei käydä pahaa maailmaa vastaan, vaan minimoidaan suhteet siihen ja rakennetaan elämän mielekkyys lähisuhteiden varaan. Vaikka maailma kuinka hakkaisi, niin yksilö selviää, kun hänellä on edes joku joka välittää.
Leffan pienien katsojalukujen käyttäminen todisteena siitä, että ihmiset eivät pidä tästä tarinasta sen synkkyyden vuoksi, on sikäli ongelmallista, että Kaurismäen aikaisemmat, toiveikkaammatkaan elokuvat eivät ole olleet varsinaisia kassamenestyksiä. Jopa Mies vailla menneisyyttä -leffan katsojaluku jäi muistaakseni suhteellisen pieneksi.
Matti Piispa
Luin suurella mielenkiinnolla Kaurismäen uusinta koskevan blogin. Minun piti ensin päästä näkemään itse elokuva, jotta olisin ollut yhtä neitseellisessä asemassa kuin muutkin kommentoijat. Nyt olen kuitenkin haukannut hyvän ja pahan tiedon puusta, enkä enää saa neutraliteettiani takaisin.
Mutta...kun olen nähnyt elokuvan mainoksen, minulle on jostain syystä tullut vilu. Kun Mies vailla menneisyyttä vielä esimerkiksi hehkui hyvyydellään, tästä mainoksesta hohtaa jo sellaista yksinäisyyden ankeutta, että ihan kylmää. Ellen olisi lukenut blogisivua, olisi minulla jo muutenkin ollut hiukan pelottava fiilinki: eikö edes Kaurismäen mielikuvissa enää syki lämmin sydän, joka nojaa yhteisölliseen hehkuun ja lämpimään replikointiin, joista olen eniten edellisissä kuvissa nauttinut. Kun kyse on tosiaan trilogiasta, ei ole yhdentekevää, miten se vetää yhteen koko teemakokonaisuudet. Voimaannuttaako vai lamaa lopullisesti?
Olen nauttinut aina myös näiden kaurismäkityyppien suvereniteetistä kaiken köyhän ja rahattoman keskellä. Sitäkäänkö ei enää ole? Olen - puoliksi ihan tosissani - nimittänyt Kaurismäkeä Suomen ainoaksi Todelliseksi Sosiaalipoliitikoksi. Mutta eiköhän ole syytä jo nähdä itse leffa! Minun kiinnostustani blogin keskustelu vain lisäsi: on se nähtävä - heti ensi viikon loman jälkeen!
Leena Warsell
Lähetä kommentti
<< Home